Kontaktinformasjon til Samfunnssikkerhetens hus
Samfunnssikkerhetens hus er et initiativ fra Bergen kommune for å styrke kommunenes og samfunnets beredskapsevne i møte med større og mer komplekse utfordringer i fremtiden. Vi ønsker å sammen med andre bidra til et tryggere og mer robust samfunn ved å styrke både det forebyggende arbeidet, og kommunenes reelle beredskapsevne i regionen.
Samfunnssikkerhetens hus består av 3 avdelinger; Avdeling for kurs og rådgivning, Samvirkesenter og Service- og sikkerhetssenter.
Vår visjon er: Et tryggere samfunn – sammen!
Med dette vil vi som aktør i regionen og etat i Bergen kommune:
- ha en sentral rolle i samfunnssikkerhetsarbeidet nasjonalt, regionalt og lokalt, og er en naturlig samarbeidspartner for andre beredskapsaktører på alle nivå
- være et tydelig og anerkjent kompetansemiljø innen samfunnsoppdraget, og kjent for å dele kunnskap og beste praksis med andre
- være en attraktiv arbeidsplass for fagkompetanse innen samfunnssikkerhet og beredskap, og har etablert beste praksis for virksomhetsstyring i kommunal sektor
- systematisk styrke beredskapen i alle byrådsavdelinger i Bergen kommune og samarbeidskommuner. Vi har positiv kontroll med at kommunen som helhet og enhetsvis som minimum oppfyller lov og forskrift om kommunal beredskapsplikt
Politiske vedtak som ligger til grunn for etableringen av Samfunnssikkerhetens hus:
- Etablering av samfunnssikkerhetens hus 2019/09861
- Samlokasjon av vakttjenestene i Bergen kommune 2019/03600